ဂဠဳန္​ဆရာစံနွင္​့(၈၆)နွစ္​​ေျမာက္​ ​ေတာင္​သူလယ္​သမား အ​ေရး​ေတာ္​ပံု

##ဂဠဳန္ဆရာစံႏွင့္ (၈၆) ႏွစ္ေျမာက္ ေတာင္သူလယ္သမား အေရးေတာ္ပံု

ေတာင္သူလယ္သမား အေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္ေပၚခဲ့တာ အခုဆိုရင္ (၈၆) ႏွစ္တိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ လယ္သမားႀကီးေတြဟာ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕ရဲ႕ဖိႏွိပ္မႈကို ေခါင္းငံု႔မခံဘဲ ရရာလက္နက္ တံစဥ္၊ ေကာက္ဆြ၊ ၀ါးခြၽန္၊ ဒူးေလး၊ ျမား၊ ဓားတို႔ နဲ႔ ခုခံ ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

စတီးဘရားသားကုမၸဏီ၊ ဘလုပ္ဘရားသားကုမၸဏီ၊ အယ္လာမင္အာရိကင္ကုမၸဏီနဲ႔ အင္ဂလိုဘားမား ကုမၸဏီအစရွိတဲ့ ၿဗိတိသွ် အဂၤလိပ္အရင္းရွင္ ကုမၸဏီႀကီးေလးခု စုေပါင္းထားတဲ့ ဘူလင္ဂ်ာပူးလ္လို႔ အမည္တြင္တဲ့ ဆန္စပါးလက္၀ါးႀကီးအုပ္ ကုမၸဏီေတြရဲ႕ ျခယ္လွယ္မႈေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမား ဆင္းရဲသားေတြ ဆင္းရဲတြင္း နက္သထက္ နက္လာခဲ့ၿပီး ေငြေၾကးအရင္းအႏွီးနည္းတဲ့ တိုင္းရင္းသားပိုင္ ဆန္စက္ေလးမ်ားလည္း စီးပြားပ်က္ကုန္ၾကပါေတာ့တယ္။

၁၉၃၂- ၁၉၃၄ ပဲခူးခ႐ိုင္၊ ေၾကးတိုင္ အစီရင္ခံစာမွာ “လြန္ခဲ့ေသာ သံုးေလးႏွစ္အတြင္း စပါးေစ်းမေကာင္းသျဖင့္ ေတာင္သူလယ္သမားတို႔ စား၀တ္ေနေရးအေျခအေန က်ဆင္းသြားသည္မွာ ေသခ်ာပါသည္။သူတို႔သည္ အပိုသံုးပစၥည္းမ်ားကို ၀ယ္ယူသံုးစြဲႏိုင္ျခင္း မျပဳႏုိင္ၾကေတာ့သည့္အျပင္ အလွဴအတန္းမ်ားလည္း မ်ားမ်ားစားစား မလုပ္ႏုိင္ၾကေတာ့ေခ်။ ျမန္မာလယ္သမားမ်ားသည္ ေနထိုင္စားေသာက္မႈတြင္ အက်ယ္ခ်ဲ႕ တတ္သူမ်ားမဟုတ္ဘဲ ေခြၽတာလွသည္။ အေျခအေနေကာင္းသည့္ အခ်ိန္မွာပင္ သူတို႔သည္ ထမင္း၊ ငါးပိ၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ႏွင့္ ဆားရွိလွ်င္ၿပီးသည္။ သား၊ ငါးမ်ားကို တစ္ခါတစ္ရံသာ စားတတ္ၾကသည္။ အျခားအစား အစာမ်ားမွာ ေျပာင္းလဲမႈမရွိေသာ္လည္း သား၊ ငါးမ်ားကိုမူ ယခင္က တစ္လလွ်င္ ေျခာက္ႀကိမ္မွ် စားေသာက္ႏုိင္ၿပီး ယခုအခါ တစ္ႀကိမ္သာ စားေသာက္ႏုိင္ေတာ့သည္။ေက်းရြာမ်ားတြင္ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားရွိ လူအမ်ားစုသည္ အာဟာရဓာတ္ ေကာင္းမြန္ေသာ အစားအစာမ်ား လံုေလာက္ေအာင္  စားရပံုမရေခ်။ အ၀တ္အစားေကာင္းမ်ား ရွိၾကေသးေသာ္လည္း အခါရက္ႀကီးမ်ားတြင္သာ ျပန္လည္ေရြးယူ ၀တ္ဆင္ၾက၍ အမ်ားအားျဖင့္ကား အေပါင္ဆိုင္သို႔ ပို႔ထားရသည္က မ်ားသည္။ မိန္းမေရာ ေယာက်္ားပါ မိုးလံု ခ်ည္ထည္လဲႏွင့္ ၀တ္ႏုိင္ေသာ ေခတ္ကား လြန္ခဲ့ေလၿပီ။ ေရႊ၊ ေငြ၊ လက္၀တ္လက္စားမ်ားလည္း မျမင္ရသေလာက္ပင္။ စုေဆာင္းထားရွိခဲ့ေသာ လက္၀တ္လက္စား မ်ားကိုလည္း ေရာင္းခ်ကုန္ၾကရေလၿပီ။ သို႔မဟုတ္ ေပါင္ထားၾကရသည္။ ေနရာတိုင္း ပိုက္ဆံရွားလ်က္ရွိသည္”လို႔ ေၾကးတိုင္အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္က စပါးတင္း ၁၀၀ လွ်င္ ေငြ က်ပ္ ၁၀၀ သာ ေပါက္ေစ်းရွိခဲ့ၿပီး ေျမႏွင့္စိုက္ပ်ဳိးေရး ေကာ္မတီရဲ႕အစီရင္ခံစာမွာ လယ္သမားတစ္ဦး လယ္ ၃၃ ဧက လုပ္ကိုင္သူရဲ႕ ၀င္ေငြထြက္ေငြေတြကို တြက္ခ်က္ရာမွာ စပါးေစ်းတင္း ၁၀၀ ကို က်ပ္ ၁၀၀ ႏႈန္းနဲ႔ တြက္လွ်င္ တစ္ဧကကို စပါး ၄၁ တင္း ထြက္ရွိမႈနဲ႔တြက္ပါက တန္ဖိုးမွာ  ၁၄၈၈ က်ပ္သာ ၀င္ေငြရွိၿပီး စပါးႏွင့္ေပးရေသာ စိုက္ပ်ဳိးစရိတ္၊ ေျမရွင္ထံမွ ေခ်းယူေငြကို စပါးေပးႏွင့္ ျပန္ဆပ္၊ မ်ဳိးစပါးဖိုး ခ်န္တာနဲ႔တြက္ပါက တစ္ႏွစ္မွာ ၀င္ေငြ ၂၄၂ က်ပ္သာ က်န္ရွိေတာ့တာေၾကာင့္ မိသားစုတစ္စု တစ္ႏွစ္ပတ္လံုး စား၀တ္ေနေရးမွာ ဘယ္လိုမွ ကာမိႏုိင္ဖြယ္ မရွိပါ။ လယ္ဧက ၃၃ ဧကလုပ္သူ လယ္သမား၀င္ေငြမွာ ထိုမွ်သာ၀င္ေငြရွိၿပီး လယ္ငါးဧက၊ ၁၀ ဧကေလာက္သာ လုပ္ကိုင္ႏုိင္ေသာ လယ္သမားတစ္ဦးရဲ႕ မိသားစု၀င္ေငြကို ႏိႈင္းဆၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။

ထိုေခတ္ထိုအခါက လူကိုအခြန္ေကာက္ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္သည္ လင္မယားႏွစ္ဦးကို ငါးက်ပ္ေကာက္ၿပီး အိမ္ေထာင္မရွိေသးေသာ အရြယ္ေရာက္သူ ေယာက္်ားတစ္ဦးကို ႏွစ္က်ပ္ျပားငါးဆယ္ ေကာက္ပါတယ္။ ေနာက္အခြန္က သႆေမဓခြန္ ျဖစ္ပါတယ္။

ပစၥည္းအေျခအေနေပၚမူတည္ျပီး အိမ္ေထာင္စုအလုိက္ ေကာက္ခံပါေသးတယ္။

ျဗိတိသွ်အဂၤလိပ္တို႔ဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းကို ေငြတိုးေခ်းစားေသာ ခ်စ္တီးကုလားလူမ်ိဳးမ်ားကိုလည္း အိႏိၵယႏုိင္ငံမွ ေခၚယူခဲ့ပါတယ္။ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားထံ ေငြတိုးေခ်းစားဖို႔ အရင္းအႏွီးကို အစိုးရဘဏ္ေတြက အတိုးနည္းနည္းနဲ႔ ေခ်းဌားေပးခဲ့ပါတယ္။အဲဒီအရင္းအႏွီးကုိ ခ်စ္တီးေတြက ဗမာေတာင္သူလယ္သမားေတြကို အတိုးၾကီးၾကီးနဲ႔ ျပန္ေခ်းပါတယ္။ေခ်းထားတဲ့ေငြကို အခ်ိန္တန္လို႔ အတိုးမေပးႏုိင္ရင္ ေခ်းေငြေပၚမွာ အတိုးေငြ ထပ္ေပါင္းလိုက္ပါတယ္။စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခါမွာလည္း ဗမာေတာင္သူလယ္သမားေတြ မဖတ္တတ္တဲ့ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ေရးထားျပီး စာခ်ဳပ္ထဲမွာလည္း တဖက္သတ္ မတရားတဲ့ပုဒ္ထီး၊ ပုဒ္မေတြလည္း ပါ၀င္ပါေသးတယ္။

ႏွစ္နဲ႔ခ်ီျပီး အေၾကြးမဆပ္ႏုိင္ေတာ့တဲ့အခါ အဂၤလိပ္က သူေကာင္းျပဳထားတဲ့ ႏွစ္လံုးျပဴးေသနတ္ ကိုင္ေဆာင္ခြင့္ရထားတဲ့  ရြာသူၾကီးဆိုးနဲ႔ အလိုေတာ္ရိ ျမိဳ႔ပိုင္ေတြက ခ်စ္တီးကုလားဘက္ကေန စာခ်ဳပ္ျပ ျခိမ္းေျခာက္ျပီး ႏြားေတြ၊လယ္ေတြကို သိမ္းယူပါေတာ့တယ္။ႏြားလည္းမရွိ၊ လယ္လည္း မရွိေတာ့တဲ့အခါ အရြယ္ေရာက္သမီးပ်ိဳေလးကို သိမ္းပိုက္ပါေတာ့တယ္။ဒီလုိနဲ႔ ေရႊကို ယူသည္၊ေငြကိုယူသည္၊ လူကိုပါယူ သည္။ အမ်ိဳးေျပာက္မွာ စိုးေၾကာက္ပါေတာ့သည္လို႔ ဆိုစကားပင္ ေပၚလာပါေတာ့တယ္။

ကြၽဲ၊ႏြား၊ လွည္း၊ လယ္ေတြ သိမ္းယံုတင္မကာ ႏုႏုထြတ္ထြတ္ သမီးပ်ိဳေတြပါ သိမ္းပိုက္ခံေနရတဲ့ လယ္မဲ့ယာမဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ ဘ၀ကို စာနာၿပီး မခံမရပ္ႏုိင္တဲ့သူတစ္ဦး ေပၚလာပါ ေတာ့တယ္။အဲဒီသူကေတာ့ စစ္ကိုင္းတုိင္း၊ ေရႊဘိုခရိုင္၊ ဒီပဲယင္းၿမိဳ႕နယ္၊ သရက္ကန္ အေရွ႔ရြာဇာတိ ေတာင္သူလယ္သမားၾကီး ဦးေက်း၊ေဒၚဖက္တို႔ရဲ႔သားသမီး ငါးေယာက္ထဲက အငယ္ဆံုးသားျဖစ္တဲ့ ငယ္နာမည္ရာေက်ာ္(ေခၚ) ဆရာစံဆိုသူျဖစ္ပါတယ္။ပဲခူးတိုင္း၊ ျဖဴးနယ္ထဲက ငါးေခါင္းအင္းေက်းရြာကို ေရာက္ရွိခဲ့ျပီးေနာက္ မေကနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳျပီး လယ္ယာလုပ္ငန္းကို   ၾကိဳးၾကိဳးစားစား လုပ္ကိုင္ေနခဲ့တယ္။ဆရာစံဟာ ျမန္မာတုိင္းရင္းေဆးပညာ၊ ေဗဒင္နကၡတ္ပညာမ်ားကိုလည္း နားလည္တတ္ကြၽမ္းသူျဖစ္တယ္။လယ္ယာလုပ္ငန္း အဆင္မေျပတာေၾကာင့္ မြန္ျပည္နယ္၊ ေမာ္လျမိဳင္ခရိုင္၊ တဖက္ကမ္း ဘီလူးကြၽန္းျမိဳ႔နယ္ ကမာမို႔ေက်းရြာသို႔ ထြက္ခြာသြားခဲ့ျပီး  လက္သမားအလုပ္၊ ေဆးဆရာအလုပ္လုပ္ကိုင္ရင္း ႏုိင္ငံေရးစိတ္ ႏိုးၾကားကာ ဂ်ီစီဘီေအ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္သို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့တယ္။

၁၉၂၇ခုႏွစ္မွာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားျဖစ္တဲ့ ဆရာေတာ္ဦးဥတၲမကလည္း အဂၤလိပ္ အစုိးရကို ဆန္႔က်င္တဲ့ လူထုတရားပြဲေတြကို ေဟာၾကားေနျပီး “လိပ္ကိုအခြံခြာရတယ္” ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပုဒ္နဲ႔ လူခြၽန္၊ သႆေမဓအခြန္ေတြ မေပးဖို႔ လံႈ႔ေဆာ္တရားေတြေဟာ ၾကားေနခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဖခင္ဆရာစံကို ျမင္ေတြ႔လိုတဲ့သမီး မစိန္ဟာ ကမာမို႔ေက်းရြာကို လိုက္သြားခဲ့ျပီး တစ္ၾကိမ္သာ ေတြ႔ဆံုခြင့္ရခဲ့တယ္။ဆရာစံဟာ ဂ်ီစီဘီေအအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႔ တာ၀န္ေပးမႈေၾကာင့္ ခရိုင္၊ ျမိဳ႔နယ္၊ေက်းရြာအသီးသီးကို လွည့္လည္သြားေရာက္ျပီး ျဗိတိသွ်အဂၤလိပ္အစိုးရရဲ႔ အတင္းအဓမၼ အခြန္ေကာက္ခံမႈေတြကို လ်ိဳ႔၀ွက္စြာ လိုက္လံစံုစမ္းခဲ့ပါေတာ့တယ္။အဲဒီေနာက္ ဖိႏွိပ္လြန္းတဲ့ ျဗိတိသွ်အစိုးရကို လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ သူပုန္ထဖို႔ ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔ကေန သာယာ၀တီျမိဳ႔ကို သြားေရာက္ပါေတာ့တယ္။

လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ စည္းရံုးရာမွာ လ်ိဳ႔၀ွက္သိုသိပ္လြန္းတာေၾကာင့္ အစိုးရက လံုး၀မရိပ္မိခဲ့ပါဘူး။၁၉၂၉ခုႏွစ္နဲ႔ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္လံုး သာယာ၀တီခရိုင္ရဲ႔ အေျခအေနဟာ ျငိမ္သက္လွ်က္ ရွိေနခဲ့တယ္။ လႈပ္ရွားမႈ အစည္းအေ၀းေတြကလည္း သိုသိပ္လွပါတယ္။ႏွစ္စဥ္ လာေရာက္ေကာက္ခံေနၾက လူခြန္၊သႆေမဓခြန္ေတြ မေပးဖို႔နဲ႔ ဆန္႔က်င္ပုန္ကန္ထ ၾကြလိမ့္မယ္ဆိုတဲ့ သတင္းလည္း မထြက္ပဲ လ်ိဳ႔၀ွက္လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ အစိုးရရဲ႔ အလိုေတာ္ရိေတြ၊ ပုလိပ္စံုေထာက္ေတြက အေျခအေနကို မရိပ္မိၾကပါဘူး။ပုန္ကန္ထၾကြမႈအျဖစ္ ရက္အနည္းငယ္မွာ စံုေထာက္မ်ားက ျမိဳ႔ရြာေတြမွာ လိုက္လံစံုစမ္းခဲ့ေသးေသာ္လည္း သတင္းအစအနပင္ မရခဲ့ပါ။

ဆရာစံဟာ သာယာ၀တီခရိုင္နဲ႔ အင္းစိန္ခရိုင္ နယ္စပ္ေတာင္ညိဳေလးမွာ ရင္းႏွီးယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ားနဲ႔ အတူ ၄၅ရက္ ဥပုဒ္ေစာင့္ျပီး အဓိဌာန္၀င္ကာ ေရွးဘုရင္မ်ားကဲ့သို႔ မင္းေျမွာက္တန္ဆာ ငါးပါး ၀တ္ဆင္ကာ (သုမကၠာကဂဠဳန္န ရာဇာ” ဟု သမုတ္ျပီး ဘိသိက္ခံကာ ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ ျပင္ဆင္ခဲ့ပါတယ္။ဆရာစံဟာ အဂၤလိပ္စြပ္စြဲ၀ါဒ ျဖန္႔ကားေသး သိမ္ေအာင္ေျပာတဲ့ ဘုရင္ရူး ရူးေနတာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အသက္ရွင္က်န္ရစ္ၾကတဲ့ ကပၸလီကြၽန္းလို႔ေခၚတဲ့ ျပစ္ဒဏ္တစ္ကြၽန္းက်ခံျပီး ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာသူေတြက ရွင္းျပၾကပါတယ္။(အန္ဒါမန္ဆင္ ကြၽန္း(ေခၚ) ကပၸလီကြၽန္းကို အိႏၵိယႏုိင္ငံသို႔ နယ္ေျမပိုင္နက္ တိုင္းတာမႈအရ လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ခဲ့ျပီး ျပစ္ဒဏ္က်ခံေနရသူမ်ားအား လႊတ္ေပးခဲ့ျပီး မိသားစုမ်ားကို ရန္ကုန္ျမိဳ႔သို႔ ျပန္လည္ေခၚယူကာ လမ္းမေတာ္ျမိဳ႔နယ္မွာ ေနထိုင္ဖို႔ တိုက္ခန္းလြတ္မ်ားမွာ ခ်ထားေပးခဲ့ပါတယ္။

ေတာ္လွန္ဖို႔ လ်ိဳ႔၀ွက္စြာလႈပ္ရွားေနမႈကို သာယာ၀တီခရိုင္၊ သာယာ၀တီျမိဳ႔မွာ ရွိေနတဲ့ ျဗိတိသွ်အစိုးရရဲ႔ အေရးပိုင္၊ျမိဳ႔ပိုင္၊ ရာဇ၀တ္၀န္အရာရွိမ်ားက မထင္မွတ္မယံု ၾကည္ႏုိင္ၾကပါဘူး။ ေသနတ္လက္နက္ မရွိတဲ့သူေတြက ေသနတ္လက္နက္ေတြရွိတဲ့သူတို႔ကုိ ေတာ္လွန္၀ံ့မွာမဟုတ္ဖူးလို႔ ထင္ေနၾကတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံကို အဂၤလိပ္တို႕ ကိုလိုနီစနစ္နဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္အခါက ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား၊ ဗမာေတာင္သူလယ္သမားမ်ား အသက္ေပးျပီး ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ေတာ္လွန္ေရးလို႔ဆိုတာ ဖိႏွိပ္မႈ၊ ျခိမ္းေျခာက္ေစာ္ကားမႈ၊ ဆင္းရဲမြျေတမႈ၊ လူမွူဒုကၡအ၀၀ကို ေခါင္းငံုျပီးခါးစည္းခံေနၾကရတဲ့သူေတြ စုေပါင္းျပီး ဆန္႔က်င္အံုၾကြၾကရာမွ ရရာလက္နက္စြဲကိုင္ရင္း ေတာ္လွန္ေရးပံုသ႑ာန္ ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။ ဂဠဳန္ဆရာစံဦးေဆာင္တဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရးကို (အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕က ေတာင္သူလယ္သမားသူပုန္လို႔ ခ်ိဳးခ်ိဳးဖဲ့ဖဲ့ သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကတယ္)ေတာင္သူ လယ္သမားေတြရဲ႕ ျပင္းထန္တဲ့ စိတ္ဓာတ္ဟာ ေသနတ္လက္နက္ေတြကို မမႈပဲ ရဲရဲ၀င့္၀င့္ အန္တုရင္ဆိုင္ တိုက္ခိုက္မႈေတြကို အဂၤလိပ္အစိုးရအတြက္ ေခါင္းခဲစရာ ျပႆနာေတြ အလုပ္ရႈပ္ရတဲ့အျဖစ္ေတြနဲ႔ အံ့ၾသထိတ္လန္႔ ေၾကာက္ရြ႔ံမႈေတြကို ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။

အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံကိုယ္တုိင္က အလြန္အံ့ၾသျပီး “ဗမာလူမ်ိဳးေတြဟာ ေဒါသထြက္လာရင္ ေသရမွာ မေၾကာက္သလို စည္းလံုးညီညြတ္တဲ့ေနရာမွာ အာရွႏုိင္ငံေတြသာမက ဥေရာပႏိုင္ငံေတြထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ သာတယ္” လို႔ ေျပာဆိုရတဲ့အထိ အေရးယူကိုင္တြယ္ျပီး လက္နက္အားကိုးနဲ႔ ေျဖရွင္းခဲ့ရတယ္။

၁၉၃၀ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ စတင္ခဲ့တဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံု(ဆရာစံသူပုန္)ဟာ သာယာ၀တီျမိဳ႔ အေရွ႔ေျမာက္အရပ္မွာရွိတဲ့ ဖားေရႊေက်ာ္ရြာက စတင္ေတာ္လွန္ခဲ့ျပီး ျမန္မာျပည္အႏွံ႕ ပ်ံ႕ႏွံ႕ခဲ့ပါတယ္။ဧရာ၀တီတိုင္းက ေဒးဒရဲ ျမိဳ႔နယ္ထဲက ထန္းေတာရြာဘက္ဆီမွာလည္း အျပင္းအထန္ ေတာ္လွန္တိုက္ပြဲ၀င္ ခဲ့ၾကတယ္။သရက္ခရိုင္ ကာမရြာသူၾကီးေတြ စည္းေ၀းပြဲမွာ ၀င္ေရာက္စီးနင္းခဲ့တယ္။ ျပည္ခရိုင္၊ ၀က္ထီးကန္၊ ဟသၤာတခရိုင္၊ စာျဖဴစု ဂတ္ထဲကို ၀င္စီးျပီး လက္နက္ေတြကို ရယူခဲ့တယ္။ေက်းရြာသူၾကီးေတြဆီက ႏွလံုးျပဴးေသနတ္ေတြ၊ က်ည္ဆံေတြ ရလာခဲ့ျပီးေနာက္ တိုက္ခိုက္မႈေတြ ပိုျပီးျပင္းထန္လာခဲ့တယ္။ဒါေပမဲ့ အင္အားၾကီးမားတဲ့ ပလိပ္အဖြဲ႔နဲ႔ စစ္ေဂၚရာေတြရဲ႔ ေခတ္မီေအာ္လီဂန္း ေသနတ္ေတြကို မယွဥ္ႏိုင္ေတာ့ပဲ ဆရာစံဟာ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းက ေနာင္ခ်ိဳဆိုတဲ့ ေက်းရြာဘက္ကို ေရွာင္တိမ္းထြက္ခြာခဲ့ရတယ္။ေျခေထာက္မွာ သစ္ငုတ္ဆူးတဲ့ ဒဏ္ရာေၾကာင့္ ဖ်ားနာေနခ်ိန္မွာ တပည့္သစၥာေဖာက္တစ္ဦးရဲ႔ သတင္းေပးမႈေၾကာင့္ ၁၉၃၁ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္ ၂ ရက္မွာ ရွမ္းပုလိပ္ေတြရဲ႔ ဖမ္းဆီးမႈကို ခံခဲ့ရပါတယ္။အဲ ဒီေနာက္ သီေပါျမိဳ႔ကတစ္ဆင့္ ပဲခူးခရိုင္၊ သာယာ၀တီေထာင္ကို ပို႔ေဆာင္လိုက္ပါ တယ္။ၾသဂုတ္ ၂၈ ရက္ေန႔မွာ ေသဒဏ္မိန္႔ခ်မွတ္ခဲ့ျပီး ၁၉၃၁ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာ ၂၉ ရက္မွာ သာယာ၀တီေထာင္အတြင္း ၾကိဳးေပးကြက္မ်က္ျခင္း ခံခဲ့ရပါတယ္။ဆရာစံသူပုန္ တုိက္ပြဲမွာ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူေတြနဲ႔ က်ဆံုးခဲ့တဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားအေရအတြက္ဟာ သံုးေထာင္ေက်ာ္ရွိေၾကာင္း အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဆရာစံနဲ႔  ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုမွာ ပါ၀င္ခဲ့သူေတြကို ျပစ္ဒဏ္အလိုက္ ၾကိဳးေပးကြက္မ်က္ခဲ့ျပီး အခ်ိဳ႔ကို ကပၸလီကြၽန္းလို႔ ေခၚတဲ့ တစ္ကြၽန္းျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ခဲ့ပါ တယ္။ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အစိုးရလက္ထက္မွာ ကပၸလီကြၽန္းကို အိႏၵိယႏုိင္ငံသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ခဲ့ျပီးေနာက္ ျပစ္ဒဏ္က်ခံသူမ်ားကို လြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးျပီး ရန္ကုန္ျမိဳ႔ကို ေခၚယူခဲ့ပါတယ္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂ ရက္ေန႔မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းဦးေဆာင္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီက ျပည္သူေတြက ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ (ဖဆပလ)ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကို စစ္အာဏာသိမ္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေန႔ရက္ကို ေတာင္သူလယ္သမားေန႔ရယ္လို႔ သတ္မွတ္ျပီး ရန္ကုန္ျမိဳ႔ က်ိဳကၠဆံ ျပည္ေထာင္စုကြင္းထဲ(ဆရာစံခန္းမ)မွာ ေတာင္သူလယ္သမားညီလာခံ က်င္းပေပးျပီး ေတာင္သူလယ္သမားေန႔အျဖစ္ တခမ္းတနား က်င္းပေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းကိုယ္တိုင္ ေတာင္သူလယ္သမားဦးၾကီးေတြနဲ႔ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး နီးနီးကပ္ကပ္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးတာေတြလည္း ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။

ခေပါင္း၊ ဒူးယား၊ အုန္းေတာ၊ ပုပၸါးဆိုတဲ့ အရပ္ေဒသေတြမွာ ေတာင္သူလယ္သမား ညီလာခံေတြ က်င္းပေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ လယ္သမားေတြအတြက္ လယ္ယာေျမ ဥပေဒေတြ လုပ္ေပးခဲ့တယ္။

လယ္သမားေတြ ဘ၀ကို ျမွင့္တင္ေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ခေပါင္း၊ အုန္းေတာ၊ ဒူးယား ဆိုတဲ့ေဒသေတြကို ဂုဏ္ျပဳျပီး စီးကရက္ဗူးေတြလည္း ထုတ္လုပ္ခဲ့ဘူးတယ္။ဆရာစံတို႔ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ေတာ္လွန္ေရး စတင္ခဲ့တဲ့ ရြာေတြကို ဂုဏ္ျပဳျပီး ၾကယ္ငါးပြင့္ ပင္လယ္ကူးသေဘၤာၾကီးေတြမွာ ဖားေရႊေက်ာ္ရြာ၊ ထန္းေတာရြာအမည္နဲ႔ သေဘၤာၾကီးေတြ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ တရား၀င္ သံုးမရေတာ့တဲ့ ေငြစကၠဴမွာလည္း ဆရာစံရဲ႔ ႐ုပ္ပံုကို ထည့္ျပီးအသံုးျပဳခဲ့ဖူးတယ္။ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႔ကေန မေကြးျမိဳ႔ကို သြားတဲ့ လမ္းမၾကီးအတုိင္း ယင္းေခ်ာင္းတံတား ေက်ာ္ရင္ ညာဘက္ျခမ္း ေတာင္ကုန္းေပၚမွာ ဆရာစံနဲ႔ ၁၃၀ ျပည့္ အလုပ္သမား ေခါင္းေဆာင္ သခင္ဖိုးလွၾကီးတို႔ရဲ႔ ႐ုပ္ထုရွိပါတယ္။သာယာ၀တီျမိဳ႔နဲ႔ ဘီလူးကြၽန္းမွာလည္း ဆရာစံ ဂုဏ္ျပဳရုပ္ထုေတြ ရွိပါေသးတယ္။

ရန္ကုန္ျမိဳ႔ ဗဟန္းျမိဳ႔နယ္မွာ ဆရာစံကို ဂုဏ္ျပဳျပီး ဆရာစံလမ္းမၾကီးဆိုတာ ရွိပါတယ္။အဲဒီလမ္းမၾကီးရဲ႔ ၀ဲယာတစ္ေလွ်ာက္ ျခံ၀င္းက်ယ္ၾကီးေတြနဲ႔ က်ပ္ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာ တန္တဲ့ေနရာမွာ နီယြန္မီးေရာင္စံုေတြ ထိန္လင္းေနျပီး စားေသာက္ဆုိင္တန္းၾကီးေတြ ရွိပါတယ္။အဂၤလိပ္ဘာသာ ဗူးသီး ငေပါင္းေၾကာ္လို တ႐ုတ္စာေတြနဲ႔ ဆိုင္းဘုတ္ၾကီးေတြရွိတယ္။ဆရာစံလမ္းဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ကေလးကို ဘယ္နားရွာရမွန္း မသိပါဘူး။ ကားေတြ၊ကားေတြနဲ႔ ညစာလာစား ေနလုိက္ၾကတာ။သူငယ္ခ်င္းေခၚသြားလို႔ ကြၽန္ေတာ္ေရာက္ခဲ့တယ္။ စားပြဲ၀ိုင္းတစ္ရာေလာက္မွာ ေရႊဗမာဆိုလို႔ ကြၽန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္း မိသားစုနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ပဲ ရွိတယ္။

ေၾသာ္....အဆိုေတာ္ တြ႔ံေတးသိန္းတန္ရဲ႔ သီခ်င္းထဲကလို “တို႔မ်ားငယ္ငယ္တုန္း က... ရြာအ၀င္လမ္းဆီမွေလ... လက္ခ်င္းယွက္ကာ...ေျပးကာလႊားကာ...

ေတာင္သူလယ္သမားအျဖစ္နဲ႔ က်န္ရစ္ေနခဲ့ေပ” ဆိုတဲ့သီခ်င္းရယ္၊ဆရာျမိဳ႔မျငိမ္း ေရးစပ္ျပီး အဆိုေတာ္ အေကာ္ဒီယံ ကိုအံ့ၾကီး ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၊ တိုက်ဳိျမိဳ႔မွာ ဆင္ဖိုနီေအာ္ခက္စၾတာနဲ႔ အသံသြင္းယူခဲ့တဲ့ ရႈ႔မဆုံးေတာ့သည္...စိမ္းလဲ့လဲ့၀န္းက်င္... လယ္ကြင္းေတြက တစ္ေမွ်ာ္တစ္ေခၚ.. စိုျပည္လြင္... ရိတ္သိမ္းခ်ိန္ဆိုျပန္လွ်င္... စက္ရံုၾကီးငယ္ အရပ္ရပ္တြင္...စပါးအႏွံေတြနဲ႔ ..ေရာငး္၀ယ္သာသည္ပင္” ဆိုတဲ့သီခ်င္းေတြဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဗမာလူမ်ိဳးေတြ ရွိေနသမွ် လယ္ကြင္းျပင္ေတြထဲမွာ ထန္းပင္၊ အုန္းပင္ေတြထက္မွာ ေလာ္စပီကာက လြင့္ပ်ံလာတဲ့ သီခ်င္းသံေတြက ထာ၀စဥ္ေလမွာ ပ်ံ႕လြင့္ေနဦးမွာပါ။
Written by - ေအာင္က်ည္စိုးျမင့္ ANA
Credit - Eleven Media Group


Post a Comment