သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ အမွတ္​တရမ်ား

သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ အမွတ္တရမ်ား
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
(ယေန႔ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္အခါသမယဟု သတ္မွတ္ၿပီး
ဖတ္႐ႈေလ့လာပါရန္)

ျမန္မာျပကၡဒိန္အရ ဒီကေန႔ဟာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ
ထူးျခားတဲ့ လျပည့္ေန႔တစ္ေန႔ ျဖစ္တယ္။
ဒီလျပည့္ေန႔မွာ ထူးျခားတဲ့ အေၾကာင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ခဲ့မည္
ျဖစ္ေသာ္လည္း မွတ္တမ္းတင္ထားတာေလးကို ကြၽႏ္ုပ္တို႔ မွတ္သားၾကရမယ္။ အားလံုးသိတဲ့အတိုင္း ဒီကေန႔က
အဘိဓမၼာတရားပြဲႀကီး ၿပီးဆံုးတဲ့ေန႔ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ “အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔” လို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္။ အဘိဓမၼာစေဟာတဲ့ေန႔ မဟုတ္ဘူး၊ ဝါတြင္းသံုးလ
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ႀကီးဟာ
ဒီကေန႔မွာဘဲ ၿပီးဆံုး၍ နိဂံုးအုပ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။

ဗုဒၶျမတ္စြာက တာဝတႎသာနတ္ျပည္တက္ၿပီး
အင္မတန္ေလးနက္တဲ့ ဓမၼသဘာဝေတြကို အေသးစိတ္
ေဟာခဲ့တယ္။ အဘိဓမၼာ (၇) က်မ္းကို ခ်ဲ႕ဖြင့္ၿပီး နတ္ေတြနဲ႔ ထိုက္တန္ေအာင္ ေလးနက္မႈရွိတဲ့ အဘိဓမၼာတရား
ေတာ္ႀကီးကို သံုးလပတ္လံုး ေဟာၾကားခဲ့တယ္ဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာသူေတာ္စင္ေတြအားလံုး သိၾကတယ္။
ဒီကေန႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မႈခဲ့တဲ့ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ႀကီးဟာ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ
ၿပီးဆံုးလို႔ နိဂံုးခ်ဳပ္တဲ့ေန႔လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္တယ္။
ဒါလည္း ထူးျခားခ်က္တစ္ခုလို႔ ဆိုရမယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးဟာ
ဝါတြင္းသံုးလ ဆြမ္းစားခ်ိန္က်တိုင္း လူ႕ျပည္သို႔
ၾကြေရာက္ၿပီး ဆြမ္းဘုန္းေပးတယ္။ ေန႔စဥ္လာေရာက္ေတြ႕
ဆံုတဲ့ ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္အား အဘိဓမၼာရဲ႕
အႏွစ္ခ်ဳပ္ေတြကို ေဟာၾကားေပးခဲ့တယ္။ ရွင္သာရိပုတၱရာ အရွင္ျမတ္ကလည္း ဉာဏ္ပညာ အလြန္ႀကီးမားတယ္။
ျမတ္စြာဘုရား အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဟာၾကားခဲ့တဲ့
အဘိဓမၼာတရားကို မိမိရဲ႕ဉာဏ္ျဖင့္ စီစဥ္ၿပီး တပည့္
ရဟန္းငါးရာကို ထပ္ဆင့္ေဟာၾကားခဲ့တာ။
အဲဒီ အဘိဓမၼာတရားေတြရဲ႕ အဆံုးသတ္ေန႔ကလည္း ဒီေန႔ပဲ။
ဆိုလိုတာက အဘိဓမၼာတရားေတာ္သည္ နတ္ျပည္မွာ
ေဟာတဲ့ အဘိဓမၼာတရား။ လူ႕ျပည္မွာ
ရွင္သာရိပုတၱရာေဟာၾကားတဲ့ အဘိဓမၼာတရားလို႔
ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္၊ အဲဒီ အဘိဓမၼာ ေဒသနာ ႏွစ္ရပ္စလံုးဟာ
ဒီကေန႕ တစ္ၿပိဳက္နက္ နိဂံုးခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။

စတင္ၿပီးေဟာတဲ့ေန႔ကို “အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔” လို႔
မသတ္မွတ္ဘဲ ၿပီးဆံုးတဲ့ေန႔ကို အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ လို႔
ဘာလို႔ သတ္မွတ္ရသလဲဆိုရင္ စေဟာတဲ့ေန႔က
အဘိဓမၼာတရား ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေဟာခဲ့ေသးတာ
မဟုတ္ေသးဘူး။ အခုလို ေနာက္ဆံုး အဘိဓမၼာ
(၇)က်မ္းေဟာလို႔ နိဂံုးအုပ္ႏိုင္တဲ့ေန႔ကို
အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ လို႔ သတ္မွတ္တာက
ပိုၿပီးသဘာဝက်တယ္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ မွတ္တမ္းေတြထဲမွာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ အဘိဓမၼာတရား ေဟာတဲ့အခါမွာ ရပ္ဆိုင္းျခင္းမရွိဘဲနဲ႔ ေဟာတယ္၊ အသံမစဲ
ေဟာတယ္ေပါ့ေလ။ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကိုပဲ
ေဟာတယ္လို႔ အမ်ားက သိေနၾကေသာ္လည္း ရံခါရံခါ
တရားနာတဲ့ နတ္ေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့အခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္းေဟာသြားတာေတြလည္း ရွိတယ္ဆိုတာ
ပိဋကတ္စာေပ သဲလြန္စအရ သိရွိရတယ္။

အဘိဓမၼာေဟာရင္း ေဟာေျပာသြားတဲ့ တရား
ေတြရွိတယ္ဆိုတာ ေလာမသကဂၤိယ ဘေဒၵကရတၱ သုတၱန္
ဆိုတာ ရွိတယ္။ အဲဒီ ဘေဒၵကရတၱသုတ္အရ အဘိဒမၼာတရား ေဟာတုန္းက ကိုယ္တိုင္နာခဲ့တဲ့ စႏၵနနတ္သားက
ရွင္ေလာမသကဂႋယနဲ႔ ေတြ႕တဲ့အခါမွာ ဘေဒၵကရတၱသုတ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ဂါထာကို နာခဲ့ရတဲ့အေၾကာင္းကို
ေလွ်ာက္ထားဖူးတယ္။

အဲဒီသဲလြန္စ စကားအရ သံုးလပတ္လံုး အဘိဓမၼာတရား
ေဟာတယ္လို႔ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း
နတ္ေတြရဲ႕ စရုိက္ဝါသနာေတြကိုၾကည့္ၿပီး တရားထူး
တရားျမတ္ ရေစဖို႔အတြက္ သုတၱန္တရားမ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းေဟာၾကားတယ္လို႔ ဒီလိုမွတ္သားသင့္တယ္။

အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ဆိုတာဟာ ပရမတၳတရား
ေလးပါးကို အေျချပဳတယ္။ သို႔ေသာ္ အေျချပဳတဲ့
ပရမတၳတရားေလးပါးကိုပဲ ရႈေထာင့္ေပါင္း
ေျမာက္မ်ားစြာကေန ခ်ဲ႕ထြင္ၿပီးေတာ့ ေဟာတာ။
အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း အဘိဓမၼာ (၇) က်မ္းမွာ
အက်ယ္ဆံုးက်မ္းဟာ “အနႏၱနယသမႏၱ ပ႒ာန” လို႔ေခၚတဲ့ ပ႒ာန္းက်မ္းႀကီးေပါ့။ ျမန္မာျပည္မွာ ပ႒ာန္းစာအုပ္ကို
ေပယ်ာလႁမွဳပ္ၿပီး ပံုႏွိပ္ထားတာျဖစ္လို႔ (၅) အုပ္ပဲရွိတာ။
တကယ္ေတာ့ ေပယ်ာလမျမွဳပ္ဘဲ ေမးခြန္းနဲ႔
အေျဖေတြအားလံုး ထုပ္ေဖာ္ၿပီး စာအုပ္အျဖစ္
ပံုႏွိပ္မယ္ဆိုရင္ အခု ရတနဃရဗိမာန္ႀကီးပင္
စာအုပ္ေတြနဲ႔ ျပည့္လွ်ံသြားႏိုင္တယ္။ အဲဒီေလာက္ထိ ထုထည္ႀကီးမားတယ္လို႔ မွတ္သားၾကရတယ္။

ေလာကမွာ ရွိသမွ်အေၾကာင္းတရားေတြကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု
ေဟာၾကားခဲ့တာ ဒီအဘိဓမၼာပဲ။ အဘိဓမၼာဆိုတာ
အဘိဝိသိ႒ဓမၼ ထူးျခားတဲ့ဓမၼေတြပါဝင္တဲ့ ေဒသနာ၊
သို႔မဟုတ္ အတိေရကဓမၼ ပိုၿပီး ျပည့္ျပည့္စံုစံုေဟာထားတဲ့ ေဒသနာျဖစ္တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္
“အဘိ” ဆိုတာ အလြန္ေလးနက္တဲ့။ “ဓမၼ” ဆိုတာ
သဘာဝတရားဓမၼမ်ားကို ဆိုလိုတယ္။ သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတြက
“ငါ၊ သူတစ္ပါး၊ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ” ဆိုတဲ့ ေလာက
ေဝါဟာရအရသာ သိေနၾကေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရားက အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကို သမၼဳတိသစၥာပိုင္းက စကားလံုးေတြ မ်ားမ်ားမသံုးဘဲနဲ႔ ပရမတၱဆိုက္ထိတဲ့ စကားလံုးေတြ သံုးႏႈန္းေဟာျပသြားတာ ျဖစ္တယ္။ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ဟာ သုတၱန္ေတြထက္ ပိုၿပီးေလးနက္တယ္၊ ပိုၿပီးျပည့္စံုတယ္။

သုတၱန္ပါ႒ိဆိုတာ လူေတြရဲ႕ စရုိက္ ဝါသနာ
အေျခအေနကိုၾကည့္ၿပီး ဆံုးမသြန္သင္ခဲ့တဲ့
တရားေဒသနာေတာ္မ်ား ျဖစ္တယ္။ အဘိဓမၼာကေတာ့ စရုိက္ဝါသနာမ်ားကို ရႈငဲ့ျခင္းမျပဳဘဲ “ဘယ္လို
သဘာဝတရားေတြ အခ်င္းခ်င္း အမွီျပဳဆက္သြယ္ၿပီး
ျဖစ္ၾကသလဲ” ဆိုတာကို ရွင္းျပတယ္။ သဘာဝတရား
သက္သက္ အက်ယ္ခ်ဲ႕ ေဟာထားတာျဖစ္လို႔ အင္မတန္မွ
ထူးျခားတဲ့ ေဒသနာေတာ္တစ္ရပ္လို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္
ေတြအားလံုး တစ္ညီတည္း လက္ခံထားၾကတယ္။

အဲဒီ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကို အက်ယ္ခ်ဲ႕ၿပီး
တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာတာက တစ္ပြဲ၊
လူ႕ျပည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားဆီက နည္းခံၿပီးေတာ့
ရွင္သာရိပုတၱရာ ေဟာတာက တစ္ပြဲလို႔ အဘိဓမၼာတရားပြဲႀကီး
ႏွစ္ပြဲဟာ တစ္ၿပိဳက္နက္ ၿပီးဆံုးတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။
ဒီကေန႔ လူ႕ျပည္ေရာက္လာတဲ့ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ဟာ ရွင္သာရိပုတၱရာေဟာတဲ့ အဘိဓမၼာတရားလို႔ မွတ္ယူရမွာ
ျဖစ္တယ္။ “အဘိဓေမၼာ ပါစနာမေဂၢါ နာမ
သာရိပုတၱေထရပၸဘေဝါ” အဘိဓမၼာမွာ အခုလို
အစီအစဥ္တက် “ဝါစနာမဂၢ” ပို႔ခ်တဲ့အစဥ္၊ (သို႔မဟုတ္)
အဘိဓမၼာ လက္ခ်ာဟာ ရွင္သာရိပုတၱရာ ေပးသြားတဲ့အတိုင္း မွတ္တမ္းတင္ထားတာ ျဖစ္တယ္။ လူသားေတြနဲ႔ သင့္ေလ်ာ္ရုံ မက်ဥ္းမက်ယ္ စီစဥ္ထားတဲ့ အဘိဓမၼာတရား ျဖစ္တယ္။ နတ္ျပည္မွာေဟာတဲ့ အဘိဓမၼာတရားကေတာ့
ဒီထက္ပိုၿပီး က်ယ္ဝန္းတယ္။

အဲဒီ အဘိဓမၼာကို ျမတ္စြာဘုရား ျပည့္ျပည့္စံုစံုေဟာၾကားၿပီး
ဒီကေန႔ပဲ နိဂံုးခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီလို နိဂံုးခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့အခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကို လူ႕ျပည္ျပန္ၾကြဖို႔ လာေရာက္ပင့္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က ဘယ္သူလဲဆိုရင္
ရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ ျဖစ္တယ္။ ရွင္လူပရိသတ္ဟာ
ဝါတြင္းသံုးလပတ္လံုး ျမတ္စြာဘုရားကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ၿပီး
ေနၾကတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား အျပန္ခရီးဟာ
ဘယ္ကလာမယ္ဆိုတာကို သိခ်င္ၾကတယ္။
ရွင္သာရိပုတၱရာက တန္ခိုးအရာ ထူးခြ်န္သူ မဟုတ္သည့္အတြက္ ရွင္သာရိပုတၱရာဆီ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး မေမးၾကဘူး။
တန္ခိုးအရာ ဧတဒဂ္ရတဲ့ ရွင္ေမာဂၢလာန္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး
ေမးၾကတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားကို လူ႕ျပည္ျပန္ၾကြဖို႔ သြားေရာက္ပင့္တာကေတာ့ ရွင္ေမာဂၢလာန္ပဲ
ျဖစ္တယ္။

ျမတ္စြာဘုရား မိန္႔ၾကားခ်က္အရ နတ္ျပည္က အျပန္ခရီးမွာ
သကၤႆၿမိဳ႕မွာ ဆင္းသက္မယ္။ အဲဒီ ေနရာဌာနကိုပဲ
ပရိသတ္ေတြက ေျပာင္းေရြ႕ၿပီး ျမတ္စြာဘုရား ျပန္ၾကြလာ
မယ့္အခ်ိန္ကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကတာ ျဖစ္တယ္။
ျမတ္စြာဘုရား လူ႕ျပည္ျပန္ၾကြလာတဲ့ေန႔ဟာ
ဒီကေန႔ဆိုေတာ့ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုပဲလို႔ သတ္မွတ္ရမယ္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ဟာ အင္မတန္မွ ထူးျခားတယ္။

ျမတ္စြာဘုရား ေစာင္းတန္းသံုးသြယ္ျဖင့္ နတ္ျပည္မွ
ၾကြဆင္းတယ္ဆိုတာ ထားလိုက္ေတာ့။ ျမတ္စြာဘုရား
ၾကြလာတယ္။ နတ္ေတြလိုက္ၿပီး ပို႔ေဆာင္ၾကတယ္။
သကၤႆၿမိဳ႕မွာ ျပန္ၿပီးဆင္းသက္ ၾကြေရာက္လာတယ္။
အဲဒီလို ျမတ္စြာဘုရား လူ႕ေလာက ျပန္လည္ေျခခ်တဲ့အခ်ိန္မွာ
ဘုရားကို ပထမဆံုး ရွိခိုးႏႈတ္ဆက္ခြင့္ရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က
ဘယ္သူလဲဆိုရင္ ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ ျဖစ္တယ္။ ရွင္သာရိပတၱရာဟာ ဝါတြင္းသံုးလ ျမတ္စြာဘုရားထံက အဘိဓမၼာတရားေတြကို သင္ယူခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။
ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာတို႔
ဆက္သြယ္မႈ ရွိေနၾကတယ္။ လူ႕ျပည္ကို ျပန္ေရာက္တဲ့
အခ်ိန္မွာ ပထမဆံုး ေျခေတာ္အစံုကို ဦးတိုက္ၿပီး
ရွိခိုးခြင့္ရတာလည္း ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ပဲ။

ဒုတိယ ဦးခိုက္ခြင့္ရသူကေတာ့ အမ်ိဳးသမီး
ဘိကၡဳနီတစ္ဦးပဲ။ ဥပၸလဝဏာေထရီလို႔ ေခၚတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကို ဒုတိယေျမာက္ ရွိခိုးကန္ေတာ့ခြင့္
ရသူျဖစ္တယ္။ အင္မတန္မ်ားျပားတဲ့ ပရိသတ္ႀကီးထဲမွာ ဒီအခြင့္အေရးရတယ္ဆိုတာ နည္းတာမဟုတ္ဘူးေလ၊
ႀကီးမားတဲ့ အခြင့္အေရးႀကီးပဲ။ အမ်ိဳးသားထဲက
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အမ်ိဳးသမီးဘိကၡဳနီေတြထဲက
ဥပၸလဝဏာေထရီမတို႔ဟာ အင္မတန္ထူးျခားတဲ့
အခြင့္အေရးႀကီးေတြကို ရရွိၾကတယ္။ ဒီေနရာမွာ
အရွင္အာနႏၵာတို႔ အရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ ဒီအခြင့္အေရးရ
တယ္ဆိုတာ စာထဲမွာ မွတ္တမ္းမရွိဘူး။
ဒါကလည္း ဒီျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္နဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး ဒီကေန႔ ထူးျခားခ်က္ပဲလို႔ ဒီလိုၾကည့္ရမယ္။

အဲဒီမွာ ပထမဆံုးဦးတိုက္ခြင့္ရတဲ့
ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္က ခမ္းခမ္းနားနားနဲ႔ လူ႕ျပည္ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားကို
ႀကိဳဆိုရင္း ႏႈတ္ဆက္တယ္။

“နေမ ဒိေ႒ာ ဣေတာ ပုေဗၺ၊ န သုေတာ ဥဒ ကႆစိ”  ယခင္က
သူတစ္ခါမွ ဒီလိုခမ္းနားႀကီးက်ယ္တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕
က်က္သေရေတြကို မေတြ႕ရဘူးပါဘူး။ ဘယ္သူဆီကမွလည္း
ဒီလို က်က္သေရရွိတဲ့ ျမတ္စြာဘုရား နတ္ျပည္က လူ႕ျပည္ျပန္ေရာက္လာတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းကိုလည္း
မၾကားရဘူးပါဘူး။ အင္မတန္မွ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္စြာ
ျမတ္စြာဘုရားကို တစ္ေလာကလံုးက ဦးၫႊတ္ၿပီးေတာ့
လူေတြသာမက နတ္ေတြ ျဗဟၼာေတြ စၾကာဝဠာေပါင္း
ေျမာက္မ်ားစြာက ေကာင္းကင္ယံႀကီးတစ္ခုလံုး ျပည့္ေနေအာင္ ဦးတိုက္ရွိခိုးၾကတယ္။ ဗုဒၶရဲ႕ အသေရေတာ္ဟာ
အင္မတန္မွ ထူးျခားလွပါတယ္လို႔ ရွင္သာရိပုတၱရာ
မေထရ္ျမတ္က ေလွ်ာက္ခဲ့တာပါ။

ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ဟာ ပညာအရာ
အင္မတန္ႀကီးတယ္။ “နေမ ဒိေ႒ာ ဣေတာ ပုေဗၺ”
ဒီအရင္တုန္းက ျမတ္စြာဘုရား အခုလို ခမ္းခမ္းနာနား
ႀကီးက်ယ္စြာ ၾကြေရာက္လာတာ သူမျမင္ဖူးဘူး၊
“န သုေတာ ဥဒကႆစိ” ဘယ္သူ႕ထံမွလည္း မၾကားဖူးဘူး၊
အင္မတန္မွ ထူးျခားတယ္လို႔ ျမတ္စြာဘုရားကို ဦးစြာ
ႏႈတ္ဆက္စကား ေျပာၾကားခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။

လူထုၾကားမွာ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ရွိေသးတယ္။
အဲဒါ ဘယ္သူေတြတုန္းဆိုရင္ နတ္ျပည္ေရာက္
ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ သတင္းေတြကို ျပန္ၾကားေပးေနတဲ့
ရွင္ေမာဂၢလာန္နဲ႔ ရွင္အႏုရုဒၶါတို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။
အရွင္ေမာဂၢလာန္နဲ႔ ရွင္အႏုရုဒၶါတို႔ဟာ ပရိသတ္ၾကားမွာ
အေတာ့္ကို popular ျဖစ္ၾကတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆို
တန္ခိုးရွင္ေတြ ျဖစ္လို႔ပဲ။ တန္ခိုးရွင္ေတြဟာ အလြန္
popular ျဖစ္တယ္။

ရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ ၂-ပါးဟာ
အင္မတန္မွလည္း ရင္ႏွီးၾကတာ။ သို႔ေသာ္ တန္ခိုးအရာမွာ ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္တာက ရွင္ေမာဂၢလာန္ ျဖစ္တယ္။
ရွင္ေမာဂၢလာန္ဟာ လူ႕ေလာကအလယ္မွာ
အလြန္ထင္ရွားတယ္။ ရွင္ေမာဂၢလာန္ေၾကာင့္
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို သူသိမ်ားၿပီး ႀကီးပြားတိုးတက္တယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ရွင္ေမာဂၢလာန္ကို
အျပတ္ရွင္းတယ္ဆိုတာ ဒီကိစၥလည္းပါတယ္။
အတိတ္က ဝဋ္ေၾကြး ဆိုတာထားလိုက္၊ ပစၥဳပၸန္လုပ္ရပ္က
အဲဒီဘက္ကို ဦးလွည့္ေနတယ္။

ဒါတင္မကဘူး၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္မႈေတြက
ဘာေတြတုန္းဆိုရင္ ရွင္ေမာဂၢလာန္ဟာ ေဒသစာရီ
ၾကြခ်ီေလ့ရွိတယ္။ နတ္ျပည္ေရာက္လိုက္၊
ဒုဂၢတိဘံုေတြေရာက္လိုက္နဲ႔ လွည့္လည္ သြားလာၿပီး
နတ္ျပည္က နတ္သားနတ္သမီးေတြ ဘာကုသိုလ္ေတြ
လုပ္လို႔ ဒီလိုစည္းစိမ္ေတြ ရတာတုန္းဆိုတာ ေမးတယ္။
ေမးၿပီး လူ႕ျပည္ ျပန္ေဟာတယ္၊ တစ္ခါ ဆင္းရဲဒုကၡ
ေရာက္ေနၾကတဲ့ ဒုဂၢတိဘံုေတြဆီ သြားတယ္။
သြားၿပီး ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုဒုကၡခံရသလဲ၊ ဘာေၾကာင့္
ဒီဘဝရလာတာလဲ၊ ဘယ္ဘဝက လာတာလဲလို႔ ဆိုတာေတြ
ေမးျမန္းၿပီး လူ႕ျပည္ ျပန္ေဟာတယ္။ ဝိမာနဝတၱဳ တို႔
ေပတဝတၱဳ တို႔ဟာ အမ်ားအားျဖင့္
ရွင္ေမာဂၢလာန္မေထရ္ျမတ္ရဲ႕ ”ခရီးသြားမွတ္တမ္း” ေတြလို႔
ေျပာရမွာပဲ။ သူကိုယ္တိုင္ သြားေရာက္စံုစမ္းၿပီး
ကံ,ကံ၏အက်ိဳးကို ေဖာ္ၫႊန္းတဲ့ ဒီေဒသနာေတာ္ေတြနဲ႔
လူ႕ေလာကမွာ သာသနာျပဳတာ။
အလြန္ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္လို႔ ဒီလိုေျပာရမွာဘဲ။

အဲဒီေတာ့ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔က ပရိသတ္ထဲမွာ
အလြန္လူသိမ်ား၍ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမႈကို ရရွိေနၾကတယ္။ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရားဆီက သင္ယူၿပီး
သူ႕ရဲ႕ တပည့္သာဝက ငါးရာကို သင္ၾကားပို႔ခ်ေနတဲ့ ရွင္သာရိပုတၱရာကေတာ့ လူသိနည္းတယ္။
ဒီပရိသတ္ႀကီးက ရွင္သာရိပုတၱရာရဲ႕ ပညာစြမ္းကို
မသိၾကဘူးတဲ့။

ပညာဆိုတာ အင္မတန္မွ နက္နဲတယ္၊ ခက္ခဲတယ္၊
ရွင္ေမာဂၢလာန္လို တန္ခိုးရွင္ေတြဟာ ေတာင္ႀကီးလို ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေနေပမယ့္ ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ရဲ႕ ပညာအရည္အခ်င္းကိုေတာ့ လူေတြက သိပ္မသိၾကဘူး။
အဲဒီမသိတာကို သိေစလိုတဲ့ဆႏၵ ျမတ္စြာဘုရားမွာ ရွိတယ္။
ဒီေလာက္ မ်ားျပားလွတဲ့ သံဃာ့ပရိသတ္ထဲမွာ
ဗုဒၶဝိသယ ဘုရားအရာ ဘုရားမွသာ ေျဖႏိုင္တဲ့
ေမးခြန္းမ်ိဳးကို ေမးလိုက္တဲ့အခါ ေျဖႏိုင္သူ မရွိၾကဘူး၊ ရွင္သာရိပုတၱရာတစ္ပါးသာ ေျဖဆိုႏိုင္တယ္။
အဲဒီအခ်ိန္က်မွ ပရိသတ္ႀကီးက ရွင္သာရိပုတၱရာဟာ
ဘုရားၿပီးရင္ ပညာအႀကီးဆံုးပဲလို႔ သိၿပီး
ရွိခိုးဦးၫႊတ္လာၾကတယ္။

ဆိုလိုတာက “အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔မွာ ျမတ္စြာဘုရားက
ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ထုတ္ေဖာ္တယ္” လို႔
ဒီလိုေျပာလို႔ရတယ္။ ပညာရွင္ဆိုတာမ်ိဳးက
ဘာနဲ႔တူတုန္းဆိုလို႔ရွိရင္ စည္ႀကီးနဲ႔ တူတယ္။ စည္ဟာ
တီးမွ အသံထြက္တယ္။ ပညာရွိကလည္း ေမးမွေျပာတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္မို႔ popular မျဖစ္ဘူး။

.

ပညာရွိဆိုတာ ဆားအိုး
~~~~~~~~~~~~~~
အရွင္ေမာဂၢလာန္နဲ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာတို႔ တစ္ခါတုန္းက ေျပာၾကဆိုၾကတာရွိတယ္။ ရွင္သာရိပုတၱရာက
ပထမဆံုး ဥပမာေပးၿပီးေတာ့ ရွင္ေမာဂၢလာန္ကို ေျပာတယ္။ “အင္မတန္ျမင့္မားတဲ့ ေတာင္ႀကီး” လိုပါပဲ။
တပည့္ေတာ္တို႔ကေတာ့ အဲဒီ ေတာင္ထဲမွာရွိတဲ့
ေက်ာက္တံုးေလး တစ္တံုးေလာက္ပါပဲလို႔ ရွင္ေမာဂၢလာန္ကို
ဂုဏ္တင္ၿပီး ေျပာခဲ့တယ္။ ရွင္ေမာဂၢလာန္က ေတာင္ႀကီးလို ႀကီးမားေက်ာ္ၾကားၿပီး တပည့္ေတာ္ကေတာ့
အဲဒီေတာင္ႀကီးအနီးက ေက်ာက္တံုးကေလးပါပဲလို႔
ေျပာတယ္။

ရွင္ေမာဂၢလာန္က ဘာျပန္ေလွ်ာက္တုန္းဆိုရင္
“အရွင္ဘုရားတဲ့၊ အရွင္ဘုရားက တကယ္ပညာအရာ
ထူးခြ်န္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဆိုေတာ့ “ဆားအိုးႀကီး” လိုပါပဲတဲ့။
တပည့္ေတာ္က အဲဒီဆားအိုးႀကီးထဲက “ဆားပြင့္ကေလး”
ပါလို႔ ေျပာတယ္။

ဒီႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္ႏွစ္ခုကို သာမန္ၾကည့္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္
ဆားအိုးဆိုတာ ဘာလုပ္မွာလဲ။ ေသးသိမ္တဲ့ ဥပမာလို႔
ဒီလိုထင္ေကာင္း ထင္လိမ့္မယ္။ အဲဒီမွာ ပညာရွိကို
ဆားနဲ႔ႏႈိင္းတယ္ဆိုတာ အလြန္ အဓိပၸါယ္ရွိတယ္။
လူေတြစားၾကတဲ့ အစာအဟာရထဲမွာ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္
ဆားဆိုတာ မျမင္ရဘူး။ ဆားကိုလည္း တိုက္ရုိက္မစားၾကဘူး။
သို႔ေသာ္ ဟင္းခြက္တိုင္း ဆားမပါရင္ အရသာ
ေပါ့ပ်က္ပ်က္ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုး သေရစာေတာင္
ဆားေလးပါမွ ေကာင္းတယ္ဆိုတာ ျဖစ္တယ္။ ဆားဆိုတာ
ဟင္းထဲမွာ ေပ်ာ္ဝင္ေနတာဆိုေတာ့ မသိဘူး၊ မထင္ရွားဘူး၊ ၾကက္သားဟင္းမွာလည္း ခပ္မွာဘဲ။ ဒါေပမယ့္
ၾကက္သားဟင္း ဆားမပါဘဲနဲ႔ ခ်က္ၾကည့္
ေပါ့ရႊတ္ရႊတ္ ျဖစ္မွာဘဲ။

ရွင္ေမာဂၢလာန္ေပးလိုက္တဲ့ ဥပမာမွာ ဆားဆိုတာ
လူေတြစားသံုးတဲ့ အရသာအားလံုးထဲမွာ သူမပါရင္
လံုးဝ အရသာမရွိဘူး။ “ပညာရွိမပါရင္ ဘာမွမျဖစ္ဘူး” ဆိုတဲ့
အဓိပၸါယ္နဲ႔ ေျပာတာ၊ ဥပမာစကားဟာ ေတြးေလ
ေလးနက္ေလပဲ။ တန္ခိုးႀကီးလို႔ popular ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က
ေတာင္ႀကီးလို ႀကီးမားတယ္။ ပညာရွိ ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ သူရဲ႕
အရည္အခ်င္း သိပ္ၿပီး မသိရဘူး။ သို႔ေသာ္ သူမပါရင္
ေပ့ါပ်က္ပ်က္ႀကီးဘဲ။ အရသာမထြက္ဘူးဆိုတဲ့
အဓိပၸါယ္နဲ႔ ေျပာတာ။

လူ႕ဘဝတုန္းကလည္း သူငယ္ခ်င္း၊ ရဟန္း ျဖစ္လာေတာ့လည္း
အတူတကြ ေနၾကတဲ့ လက္ဝဲရံ လက္ယာရံ
ဒီမေထရ္ျမတ္ႀကီးႏွစ္ပါး အျပန္အလွန္ အခုလို
စကားေျပာပံု မွတ္တမ္းတင္တဲ့ သုတၱန္ကို ဃဋသုတၱန္ လို႔
ေခၚတယ္။ သံယုတ္ပါဠိေတာ္မွာ ပါရွိတယ္။

ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ဟာ ပညာႀကီးေတာ့
ေနရာတကာမွာ သူပါရတယ္။ အဘိဓမၼာတရား
ေဟာတာလည္း သူပါရတယ္။ သို႔ေသာ္ သူပါတာကို
မသိၾကဘူး။ မသိၾကလို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေမးခြန္းထုတ္ၿပီး ရွင္သာရိပုတၱရာရဲ႕ ဉာဏ္စြမ္း ဉာဏ္စေတြကို
ထုတ္ေဖာ္ေပးခဲ့တာ။ အဲဒါလည္း ဒီကေန႔ဘဲေပါ့။

ဗုဒၶသာသနာမွာ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ေတြက အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ တစ္ခုတင္ မဟုတ္ဘူး။
နတ္ျပည္ကေန လူ႕ျပည္သို႔ ၾကြလာၿပီး ေရွးဦးစြာ
ေျခခ်တဲ့ေန႔ဟာလည္း ဒီသီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ပဲလို႔
ဒီလိုမွတ္ၾကရတယ္။ ပညာဂုဏ္ကို ထုတ္ေဖာ္ၿပီး ပညာရွိကို ေရွ႕တန္းတင္ေပးတဲ့ ေန႔ဟာလည္း ဒီကေန႔ပဲလို႔
ဒီလိုမွတ္ရမယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ဘာတုန္းဆိုရင္ ဒီသီတင္ကြ်တ္လျပည့္ေန႔မွာ
ယေန႔ ျမန္မာျပည္မွာရွိၾကတဲ့ သံဃာ ၅ သိန္းခန္႔ ရွိတဲ့ထဲမယ္
ရဟန္းေတာ္ အရွင္ျမတ္ေတြက မိမိတို႔ ဝါဆိုရာ ေဒသအလိုက္
ပဝါရဏာ ျပဳၾကတယ္။ စည္းလံုးမႈအတြက္ အေရးပါတဲ့
ပဝါရဏာပြဲကို ဆင္ႏႊဲၾကတာျဖစ္တယ္။ ပဝါရဏာဆိုတာ
ဖိတ္ၾကားျခင္းပဲ။ အင္မတန္မွ မွတ္သားစရာေကာင္းတဲ့
လုပ္ငန္းတစ္ခု၊ စည္းရုံးေရးမွာ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ထိေရာက္တဲ့လုပ္ငန္းတစ္ခု ျဖစ္တယ္။
“ကိုယ္တိုင္ျမင္လို႔ပဲျဖစ္ေစ၊ သူမ်ားဆီက
တစ္ဆင့္ၾကားလို႔ပဲျဖစ္ေစ၊ သို႔မဟုတ္ သံသယျဖစ္စရာေတြ႕ၿပီး သံသယျဖစ္လို႔ပဲျဖစ္ေစ ေကာင္းက်ိဳးကို လိုလားတဲ့
မြန္ျမတ္တဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ ေျပာဆိုသတိေပးပါ။
အျပစ္ကို ေတြ႕ျမင္တဲ့အခါ ျပဳျပင္ပါ့မယ္” လို႔ ခုလို ပြင့္လင္းတဲ့
စကားလံုးနဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာ အခ်င္းခ်င္း ေဝဖန္စရာရွိရင္
ေဝဖန္ပါ။ ေထာက္ျပပါ။ အားလံုး လက္ခံပါမယ္ဆိုတဲ့
အေျပာမ်ိဳးနဲ႔ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ဖိတ္ၾကားတာ
ျဖစ္တယ္။ စည္းလံုးညီၫႊတ္မႈအတြက္
ပဝါရဏာျပဳတာဟာလည္းဘဲ ဒီသီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ပဲ။

တစ္ေနရာမွာ စုေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ မၾကာခင္ပဲ သာသနာျပဳခရီး ထြက္ၾကေတာ့မွာ၊ ထြက္တဲ့အခါမွာ အတူေနလာတဲ့
အခ်ိန္ပိုင္းမွာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အဆင္မေျပတာရွိရင္
ေလ်ာ့ပါးသြားဖို႔ အခုလို ဖိတ္ၾကားျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။
အင္မတန္မွ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕ယဥ္ေက်းတို႔ရဲ႕
အစဥ္အလာတစ္ခုပဲ။ အဲဒီ ယဥ္ေက်းမႈ
အစဥ္အလာတစ္ခုဟာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ
ထင္ထင္ရွားရွား ရွိေနတယ္ဆိုတာကို မီးေမာင္း
ထိုးျပလိုက္သလိုပဲ။ အင္မတန္မွ ေကာင္းျမတ္တဲ့
အစဥ္အလာတစ္ခုပါ။

အဲဒီေတာ့ ဒီလိုထူးျခားၿပီး မွတ္သားစရာေလးေတြနဲ႔
ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔မွာ တို႔တစ္ေတြ
ဗုဒၶဘာသာဝင္ သူေတာ္စဥ္ေတြျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ
ဒီကေန႔ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ေတြ ဘာေတြရွိတယ္ဆိုတာကို
သိရွိနားလည္ၿပီး မိမိတို႔ရဲ႕ အေျခခံစိတ္ဓာတ္ေတြ
သေဘာတရားေတြ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေပါင္းသင္း
ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ မည္သို႔ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံၾကမယ္။
ဘယ္လို သေဘာထားရမယ္ဆိုတာ
သိရွိနားလည္ႏိုင္ၾကတယ္။

ေလာကမွာ အယဥ္ေက်းဆံုးလို႔ ဆိုႏိုင္တဲ့ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အသိုင္းအဝိုင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္
ရုိင္းစိုင္းတာ မရွိဘူးလားဆိုရင္ ရွိတယ္၊ ဒါ ကာယကံရွင္နဲ႔ပဲ
ဆိုင္တယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အဆံုးအမၾသဝါဒက
ရုိင္းစိုင္းေစတာ တစ္ခုမွမရွိဘူး။ ယဥ္ေက်းေစတယ္။
အင္မတန္မွ ယဥ္ေက်းေစတဲ့ အဆံုးအမ ျဖစ္တယ္။
ဘိကၡဳ၊ ဘိကၡဳနီ၊ အမ်ိဳးသား ဥပါသကာ၊ အမ်ိဳးသမီး
ဥပါသိကာမလို႔ဆိုတဲ့ ဗုဒၶသာဝက အဖြဲ႕အစည္း
(Buddhist society) ဆိုတာ ဒီေလးခုပဲ။
ဒီေလးခုဟာ တစ္ညီတည္း တာဝန္ရွိၿပီး တစ္ညီတည္း လိုက္နာက်င့္သံုးၾကရတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ အဆံုးအမပဲ
ျဖစ္တယ္။

အဲဒီေတာ့ ဒီေန႔ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကေလးေတြကို ၾကည့္ၿပီး
ဒီစနစ္ဟာ အင္မတန္မွ ေကာင္းျမတ္တယ္။ အခ်င္းခ်င္း လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေအာင္ အခ်င္းခ်င္း ဖိတ္ၾကားမႈဆိုတာ
လူေတြမွာလည္း လုပ္သင့္တယ္။ အတူတကြေနၾကတဲ့အခါ
“အျပစ္ရွိရင္ ေျပာပါေနာ္။ သတိေပးပါ။ လိုက္နာပါ့မယ္”
ဆိုတဲ့ အေျပာေလးေတြဟာ လူ႕ေလာကမွာ အယဥ္ေက်းဆံုး
အျပဳအမႈပဲ။ ဘာျဖစ္လို႕တုန္းဆိုရင္ “လူဆိုသည္မွာ အသိဉာဏ္မထိေရာက္တဲ့ အခါမ်ိဳး၊
သတိလက္လြတ္ျဖစ္သြားတဲ့ အခါမ်ိဳး” မွာ
အမွားအယြင္းေလးေတြ ဆိုတာ လုပ္မိတတ္တယ္။
တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးအၾကား စိတ္ခုစရာေလးေတြ ရွိတတ္တယ္။ စိတ္ခုစရာေတြမရွိပဲ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး
ေမတၱာသက္ေရာက္မႈဆိုတာ အင္မတန္မွ
အေရးႀကီးတာပါ။

အဘိဓမၼာျပန္႔ပြားေရး အသင္ႀကီးဆိုၿပီး ဖြဲ႕ထားတဲ့ အသင္းသူ အသင္းသားေတြမွာ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ခုစရာေတြ မရွိေစရဘူး။
အျပန္အလွန္ နားလည္မႈေတြေပးၿပီး လိမၼာယဥ္ေက်းတဲ့
ဗုဒၶဘာသာ အသင္းႀကီး ျဖစ္သင့္တယ္။ စိတ္ထဲ
ႏွလံုးသားထဲမွာ ဒီလိုမွတ္ထားၿပီး သီတင္းကြ်တ္ရဲ႕
စိတ္ဓာတ္၊ ပဝါရဏာ စိတ္ဓာတ္၊ ပဝါရဏာ
ယဥ္ေက်းမႈေတြ လက္ခံက်င့္သံုးဖို႔ လိုအပ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့တဲ့
အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ ပဝါရဏာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔
ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းသြား
ႏိုင္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အင္မတန္မွ တန္ဖိုးရွိတယ္ဆိုတာကို
ကိုယ္စီကိုယ္စီ သေဘာက်ၿပီး သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔
အမွတ္တရမ်ား ကို မွတ္သားကာ မိမိတို႔ဘဝကို
တိုးတက္ေအာင္ ႀကိိဳးစားအားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစ .....။

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
Credit.     ; ဓမၼ ကုန္​သည္​

Post a Comment